Underworld Kupa egy kenus szemszögéből, avagy megpróbáltam a gagyi drótszamarammal a csúcsra jutni

Nagy gondban van a szerkesztő, hogy az alábbi beszámolót melyik kategóriába sorolja, hiszen egyrészről a kajak-kenu szakosztályunk vezetője a főszereplő, másrészt az egysület által szervezett hegyikerékpáros versenyről van szó...

Így élte meg az Underworld Kupát Endre, aki még életében nem látott mountain bike viadalt:

Fülöp Miki főszervezőnek segítettem pár dologban a verseny előkészületeivel kapcsolatban és eközben, ahogy közeledett a verseny napja, kezdtem kacérkodni a nevezés gondolatával. A nevezési határidő közeledtével aztán abban maradtunk Mikivel, hogy hagyjuk, hiszen nincs versenyre alkalmas bringám, ami pedig jelenleg van az életveszélyes, mert el van repedve a váz és bármikor kettétörhet…

Augusztus 13-án reggel 9 órakor elrajtolt az első mezőny felnőtt női és junior férfi indulókkal. Azt tudni kell, hogy még életemben nem voltam hegyikerékpár versenyen se nézőként se résztvevőként. A versenyszerű kenuzást 1990-től 2000-ig űztem, utána sem álltam le teljesen, a futás és kerékpározás is jelentősen színesítette heti edzésprogramjaimat persze már nem napi rendszerességgel. Gyakran járok be dolgozni Pomázról Kőbányára a hegyikerékpárommal, ami 26 km egy irányba. Ez a kerékpáros előéletem.

Visszakanyarodva a másodízben megrendezett Underworld Kupához, talán a második futam után kérdeztem Mikit, hogy van-e olyan nevező, aki nem jött el. Igen volt a válasz és innentől kezdve nem volt visszaút. Bevallom őszintén, hogy láttam a beérkezőket nyakig porosan, csatakosan és ez fölpiszkálta versenyösztöneimet. Nagyon nagy kedvet kaptam ahhoz, hogy én is részese legyek indulóként ennek a versenynek. Ez egy teljesen új dolog eddigi kihívásaimat illetően. Ha technikailag nem is vagyok nagyon gyakorlott hegyikerekező, viszont nem rossz állóképességgel rendelkezem, ami az amatőr kategóriát illeti, na meg a városi hegyikerékpározásomat is magas szinten űzöm, hiszen sok járda-úttest szintkülönbséget szoktam legyőzni nem beszélve az Északi összekötő (Újpest) vasúti hídra való föltekerésről sem. Meg egyébként is kenuversenyen sosincs ilyen por, amely a verseny folyamán így belepi az embert.

Gyorsan fölmértem milyen lehetőségeim vannak egy alkalmas kerékpár előkészítéséhez. 1992 óta használtam egy Schwinn Csepel Woodlands típust, de az utóbbi időben már annyira elrepedt a váza a függőleges üléscső és a vízszintes vázcső találkozásánál, hogy az első nagyobb próbatételnél kettétört volna alattam és már a fogaskerekek annyira el voltak kopva, hogy folyamatosan ugrott a lánc tekerés közben.

Szerencsémre volt még egy variáció: két éve őrzünk egy olyan hegyikerékpárt, amelyet a többi 39 társával együtt az egyik Nagy Sportágválasztó rendezvényünkön kellett kisorsoltunk egy hamburgergyártó cég jóvoltából, de eddig még nem vették át valamilyen oknál fogva. Egyébként nem alaptalanul, pénteken a pálya előkészítése után késő este már ezzel a géppel indultam haza lesz, ami lesz alapon. Hazafelé nem volt semmi gond, de másnap visszafelé jövet már egészen jól kezdett lötyögni a hajtókar agya. Valamilyen olcsó csapágyas megoldással volt fölszerelve, kis híján szét is esett mire kiérkeztem a Maglódi útra.

Szerencsémre a verseny hozadéka volt, hogy kerékpár szerviz segítette a versenyzőket. Megnézettem a srácokkal, mi lehet a probléma. - Azonnal tetessek bele monoblokkot mert ami benne van az nagyon komolytalan és mindig szét fog jönni, bármit is csinálunk vele - kaptam az átvizsgálás utáni választ. Egyébként meghúzták nekem, de pár tekerés után újra elkezdett kilazulni.

Gyorsan kimentem a Kada utcába a bringaszerelőhöz, hogy tegyen be egy monoblokkot a gyárilag beszerelt csapágyas megoldás helyett és föltetettem egy olyan pedálpárt, amelyikbe klipsz szerelhető. Míg a szerelő tette a dolgát, gyorsan vásároltam pár banánt, túró rudit, gyümölcslét, hogy föltöltsem, előkészítsem szervezetemet a csúcsteljesítményre.

A szerelőt hátrahagyva, visszaindulva a pályára, éreztem, hogy csodálatosan forog a monoblokkban a hajtókar. Nem lötyögött és hangtalanul suhantam mint egy lopakodó. Éreztem, hogy egy igazi metamorfózison mentünk át, de még hátra volt pár átalakítás és alkatrészcsere. Mivel polgári célra terveztem használni kerékpáromat a verseny után, és ki tudja mikor lesz időm újra szerelni, átraktam a csomagtartómat, gyerekülés tartót, lámpákat, műanyag klipszeket és a sárhányókat régi bicajomról.

A versenyemet egyébként majdnem lekéstem, mert elnéztem a rajtidőmet másfél órával. Öt perccel a futamunk előtt tett rá Miki a rajtlistára, gyorsan fölrajtszámozta a bringámat és spuriztam is a rajtvonalhoz. Mivel a verseny elején még szó sem volt arról, hogy elindulok, nem is mentem végig a pályán egyszer sem. Ezt kicsit sajnáltam és kockázatosnak találtam, így első kerekes rajtom előtt, de gondoltam, majd óvatos leszek. A pisztolydörrenés előtt gyorsan kikérdeztem egy versenyzőt, hogy mik a veszélyesebb szakaszok.

underworld kupa ipacs endre

Igazi versenyzői vénával rendelkezem ezért egyből az első sorba álltam, ahol már csak a füvön volt hely számomra. Ezt gondolom sokan furcsállták, ahogy végigmérték eszközparkomat, de föl voltam készülve arra, hogy bebizonyítsam, nem a kerékpár teszi a versenyzőt. Nem számít a végeredmény, csak a rajtszakaszt nyerjem meg! - gondoltam.

DJ-nk beszólt, 15 másodperc múlva pisztolylövés és már indultunk is. A rajt jól sikerült és simán vettem az első nehezebb akadályt (csak van eredménye annak, hogy ha tehetem, kerékpárral közlekedek). Meglepően jól működtek a gyárilag szerelt fékeim, nagyon jól fogták a kerekeimet, megvoltak az első porfelhők is, amelyek tüdőzve nem voltak valami kellemesek.

Nem szoktam csúszkálni ezért nagyon furcsa volt, amikor az egyik kanyarban rendre megcsúsztam. Szurkolóim bíztatása a pálya különböző pontjainál, nagyon jól jött. Simán fölugrattam a teniszpályák utáni kapunál a lépcsőn (ettől tartottam egy kicsit, mert nem egyet hanem kettő lépcsőfokot kellett ugratni és ilyet még nem csináltam) és próbáltam az egyenes szakaszokban előnyt szerezni, mert azért a hegyi szakaszokhoz nem volt valami jó a váltóm és én is sokat bénáztam vele.

Közeledett a pincerész, nagyon jól lementem az erdei ösvényen majd a rámpán is. A pince fantasztikus volt, mert nem mentem neki semminek és nem is csúszott a kerekem. Sokan estek el a harmadik hosszú vájat alsó fordulójában. Tényleg élveztem a versenyzést, de azért a biztonságra törekedtem. A pincéből kiérkezve élvezetes volt a gyilkos hegymenet csak nem mindig sikerült fölváltanom és ez belassított. A nagy szürke csarnok mellett elhaladva alig vártam, hogy a szűk lejtős ösvényre ráérjek. Nagyon kellett figyelni, mert teleszkóp nélkül nehéz volt nagy sebességgel végigmenni a bukkanókon.

underworld kupa ipacs endre

A focipályára leérve mindig éreztem, hogy ez az én szakaszom. Itt általában le tudtam hagyni az előttem haladókat, mert nem kellett váltogatni. Az ötödik körnél járhattunk, amikor kilazult a kormányt rögzítő csavar. Üzentem a szervizeseknek, hogy várjanak a pálya szélén, de még, hogy elérjem őket, hátra volt a szerpentines domboldal plusz a végén a kiszáradt medence a hatalmas bukkanókkal. Nem volt veszélytelen kilazult kormánnyal teljesíteni, de szerencsére nem jött elő semmilyen komplikáció. Gyorsan kiálltam a képzeletbeli Merkaptos dokkba, meghúzták a srácok a csavaromat (tiszta forma 1-es pilótának éreztem magam) és már száguldhattam tovább Kriszta kolléganőm rendszeres célhelyszínnél levő buzdítása mellett.

A táv második felétől kezdett megfogalmazódni azon érzésem, hogy bejáratódott az alkalmi kerékpárom. Egy hiba folyamatosan végigkísért viszont a második körtől kezdve. A kerékpár szerelőnél kicserélt bal pedál csapágya nem működött és állandóan lefelé kellett néznem, hogy beforgassam a lábfejemhez a klipszet. Ez sajnos végigkísért a verseny túlnyomó része alatt. A hetedik körömnél járhattam, amikor kilazult a nyeregcsavarom és elég kényelmetlen volt ülnöm az ülésen, de ezt is megoldottuk a szerelődokkban.

Annyira élvezetes volt a tekerés végig, hogy sajnáltam, amikor leintették a mezőnyt és a kör vége már a célt jelentette.Őszintén szólva, várakozáson felüli élményt nyújtott életem első hegyikerékpáros versenye.

A 42 indulóból a 10 helyet szereztem meg. A konstruktőreimmel már egy csomó javítást tervezünk a meglévő gépemen, hogy a legenda tovább folytatódjon 2012-ben...

Az alábbiakban közreadom a versenyeszközöm jellemző adatait:

váz: ismeretlen márkájú kínai acéltermék (biztos, hogy valami olcsó tömegcikk lehet mivel ebből a típusból 40 darabot sorsolt ki egy cég egyik rendezvényünkön)
telo: nincs (azaz acél merevvilla)
váltó: Falcon felülről tekergetős (a legegyszerűbb és legolcsóbb fokozat nélküli váltó, ami valaha létezett)
fék: Bike Positive (na ez talán a legminőségibb  az egész bringán, tényleg kiválóan működött végig a verseny folyamán)
csomagtartó: eredeti vasból készült no name tömegcikk
sárhányó: zefal (végre valami jobb márka is föltűnik)
cipő: saucony futócipő 2006-os modell (futásra már alkalmatlan)
klipsz: valami műanyag bebújós a XX. századból
bukósisak: Uvex az 1992-es évből
kesztyű: fehér cérnakesztyű

Beszámoló: Ipacs Endre

Érdekességként álljon itt a Master futam végeredménye. Elgondolkodtató, hogy ha a két kiállás nincs, akkor hol végzett volna Endre, abszolút kezdőként, nulla tapasztalattal, egy versenyzésre semiképp, de még bringázásra is erős tulzással alkalmas kerékpáron.

Master férfi
- E55 Neruda Nándor Budai Sziklák 12 01:11:24

2011.08.19 09:32:36   |   Vissza
1. Alex 2011-09-29 11:29:05
Nagy voltál Endre! Nagyon szurkoltunk neked(is)! Én mondjuk nem is tudtam hogy csak városi bringás voltál eddig, fel se tűnt a kenus mez! :-) Gratulálok! Jövőre meccselünk! ;)
2. ipacs endre 2011-09-29 15:38:38
Szevasz Alex és a Többiek! Elfelejtettem beleírni a cikkbe, hogy nagyon köszönöm a szurkolást a merkaptos bringásoknak is!!!!! Nem tudok betelni az első fotóval a beszámolóban. Azt hitték a versenytársak szerintem, hogy ez csak vicc. Gondolom kiszúrták egyből a gépemet meg a ragasztott bukómat, vagy nem tudom. Szerintetek mi az ami ennyire lerítt rólam? Totális lenézést kaptam már a verseny elején, alig tértem magamhoz...
3. Röfi 2011-09-29 18:16:19
Igen jól ismered fel a szituációt. Most lehetne itt sorolni, de szerintem leginkább a kesztyűd lógott ki a sorból. :D Endre! Az a lényeg, hogy az arcukra fagyasztottad a mosolyt és csak ez számít! Gartulálok!
4. Alex 2011-09-29 22:03:37
Igen, tényleg nagyon jó kép! Mintha mindenki téged figyelne, azzal a "hát ez meg mit akar itt" tekintettel. :-) A montis versenyeken az a szokás hogy a dobogó esélyesek állnak az első sorokba és igen, valószínű feltűnő volt a retro felszerelésed is. De nem kell aggódnod! Kis szemétdomb ez a hazai MTB közösség. Bármikor jöhet valaki akit idén még senki nem ismer, jövőre pedig versenyeket nyer. Szóval hajrá! Örülök hogy élvezted a versenyt!
5. Pisti 2011-10-12 12:20:15
Szia Endre! Nagy élvezettel olvastam a beszámolód!Sokat mosolyogtam közben,na nem rajtad,hanem a többiek arcán,mikor betoltad előre a járgányt (az első kép fantasztikus,szerintem nyerne valamilyen fotós pályázaton..). Még én sem voltam ilyen versenyen,de sikerült átélnem az élményt.Köszi! Pisti (egy első ironman-es)