Nyitólap
Szakosztályaink
Rendezvényeink
Sportközpont
Fórum
 
 

Hegyikerékpár

Magunkról
Csapattagok
Dicsőségfal
Rólunk írták
Fotóalbum

Kajak - kenu szakosztály

Sárkányhajó

Hegymászó és Túra Szakosztály

Atlétikai szakosztály

Tájbringa szakosztály

Triatlon szakosztály

Labdarúgó szakosztály

Gyorstollaslabda

Water Bike Szakosztály

Egyéb hírek

Merkapt SE
   
Szavazógép
Weboldalunk melyik részét szoktad látogatni?
    Atlétika
    Hegyikerékpár
    Hegymászás és túra
    Kajak-kenu
    Sárkányhajó
Hegyikerékpár
Davorin XCM Maraton, Hrabušice, Szlovákia

Nyíregyházi barátaimmal vettem részt a Davorin Maratonon, ami a gyönyörű Szlovák Paradicsomban került megrendezésre, a rajt-cél terület pedig Hrabušice (Káposztafalva) mellett volt. A távok úgy néztek ki, hogy volt egy 40 km-es kör, ez volt a középtáv, a hosszú táv ez kétszer teljesítette és volt egy rövidtáv, butított köröcskével kb. 20 km.

Szombat reggel fél hatkor indultunk a nem túl hosszú útra, ami kb. 230 km volt, körülbelül 3 óra alatt értünk oda. Útközben figyeltük és ámultuk az egyre csak nagyobb és nagyobb hegyeken, amik ránk vártak. Eperjes után az autópálya útjába került egy szép hegyvonulat, amit a szlovákok a Branisko alagúttal vágtak át, ami Szlovákia leghosszabb alagútja, majdnem 5 km hosszú. Az alagútból kiérve hirtelen minden kivilágosodott, a szemünk alig bírt alkalmazkodni a fényhez, ám mihelyst tisztán láttunk, feltűnt a távolban a 614 m magas Szepes váraljai várhegy gránittetejére épült hatalmas Szepesi vár, ami a 13. század óta uralja a környéket. A tekintélyes romok több mint három hektár területen fekszenek, ezzel a középkori Magyarország legnagyobb vára volt.

Innen már kb. fél óra alatt ott is voltunk Káposztafalván. Hamar megtaláltuk a helyes irányt, hiszen kielőzött minket egy kerékpárokat szállító autó, így csak követni kellett. Mint kiderült nem késtünk el semmiről, a parkolóban bőven akadt hely, úgy néz ki a Szlovákok is szeretnek az utolsó órában érkezni, ami meglátszott a nevezéskor és a rajtnál is. Pár perc alatt neveztünk a versenyre, ami 13 €-ba került. Szerencsénkre volt egy hölgy a nevezést intézők között, aki beszélt magyarul és látván, hogy a fiatal szlovák lányokkal nem értünk szót, segített nekünk.

Rajtcsomagban a szokásos rajtszám, chip, prospektusok, bónok, tombola, mellett energiaszelet és gél is volt, meg ebéd jegy, ami kétféle volt (én a sült kolbászt és a csapolt kofolát választottam). Összeraktuk a bicókat, egy kis olaj, nyomás ellenőrzés, átöltözés és indulhat a móka. Józsi és Fari a hosszú távon indultak, úgyhogy elindultak bemelegíteni. A hosszú 10 órakor, a középtáv 10.20-kor rajtolt volna, de csak volna, mivel mint kiderült, annyian neveztek még a verseny előtt közvetlenül, hogy eltolták az egészet fél órával. Gondolom sokan a verseny előtt pár nappal döntötték el, hogy jönnek a jó idő láttán. Na, sebaj így nekünk is volt időnk tekerni egyet, és még megnéztük a hosszú távosok rajtját.

davorin xcm maraton

A középtáv végül 10.40-kor rajtolt. A pálya szokás szerint emelkedővel és aszfalton indult, de az aszfalt hamar elfogyott és köves, faágakkal színesített úton haladtunk tovább felfelé. Az út elég széles volt a szokásos rajt utáni előzgetésekhez, de figyelni kellett az utat is erősen, nehogy valami nagyobb kő vagy faág eltérítse a bicót a helyes irányból.

davorin xcm maraton

Ekkor sikerült is az első kerekem küllőinek bekapni egy fadarabot, biztosan egy előttem haladó csapta fel nekem, ami szépen meg is fogta a kereket, de szerencsére nem mentünk gyorsan és így nem előztem meg a bicajom. Ahogy hirtelen megálltam kiesett a fadarab és uzsgyi tovább. Az emelkedő néha picit megszűnt, volt egy kis hullámvasút és utána újabb felfelé, ami egyre technikásabb lett: hatalmas kövek, már-már sziklák, rengeteg gyökér között vált néha komoly meredekségűvé az út.

davorin xcm maraton

Az első 10 kilométeren több mint 400 métert másztunk meg így, ezután aszfalton gyorsan le vagy 5 kilométert és a 400 méter szintet mínuszban. Itt aztán lehetett haladni akár 60-nal is, de veszélyes volt az út közepére felhordott apró kövek miatt. Utána átkeltünk egy folyón, de nem akárhogy: falétrákon és egyéb láncok segítségével, amibe kapaszkodtál az egyik kezeddel, a másikban pedig tartottad a bicajt és közben figyelted, hogy a vizes sziklákon és létrákon meg ne csússz.

davorin xcm maraton

davorin xcm maraton

Ezután pár kilométeres sáros emelkedő jött, ami egy kétnyomsávos latyakos út, amin folyamatosan hömpölygött lefelé a jellegzetes szagú iszapos víz. Ezt simán ki lehette volna tekerni, csak állandóan át kellet rakni a bringát egyik oldalról a másikra, egyik nyomvályúból a másikba, oda ahol éppen volt talaj. A saras rész végén jött egy köves emelkedő, amin már jól lehet haladni, ám ekkor utolért a vég (23 km-nél)! A hátsó kerekem is begyűjtött egy kis ágat, amit szépen oda is vágott a hátsó váltómnak. A váltó teljesen felcsavarodott hátrafelé, úgy hogy a kerék gyorszárának a jobb oldali műanyag anyaházát is széttörte, majd abban meg is szorult. Tett egy legalább 180 fokos szaltót hátrafelé. Gyors szemrevétel: nem tört semmi, csak egy küllőanya szakadt ki és a váltótartó fül hajolt el 45 fokban. Nagy nehezen sikerült visszafordítani a váltót az eredeti helyzetébe és valamennyire kiegyenesíteni a váltótartó fület. Csak úgy tudtam rendbe hozni, hogy hátul nem maradt csak egy sebességem, ami a középső fogaskerék volt, így az első váltóra került a kulcsszerep. Sebaj, nyomás tovább: van három sebességem és még 20 kilométer!

davorin xcm maraton

Annyi volt az előnye ennek az áttételnek, hogy az elkövetkező emelkedőkön, ahol mások akár már a legkisebb áttételben nyomták én kiállva nyomtam, amíg bírtam, utána gyors tolás, így egy pár embert sikerült leelőznöm. A lejtőkön meg pörgött a hajtómű mint a buszkerék a jégen.

davorin xcm maraton


Volt még egy érdekes szakasz a pályán, amikor pár száz méteren keresztül egy patakban kellett lefelé menni nagy kövek között. Itt is a bringát a vállunkra kaptuk és úgy másztunk lefelé a nagy köveken. A továbbiakban láttam váltósérült sorstársakat és defektjavító csapatot is, ahol egy bringára hárman is jutottak. A pályából még volt egy pár emelkedő és lejtő - aszfalt és terep vegyesen -, egy tuti lejtő egynyomos ösvényen és réten keresztül, a végére még egy pár tíz méternyi emelkedő és utána aszfalton le 500 métert a célba.

davorin xcm maraton 

A célba beérkezvén láttam, hogy Kiss Józsi barátom már ott vár minket. Sajnos fel kellett adnia a versenyt az abszolút harmadik helyről, mivel az első körben bukott és a zúzódások annyira fájtak neki hogy nem bírt sokáig tovább tekerni. Szerencsére a hátsó váltásom kibírta a versenyt, így kicsit fogyatékosan, de végigmentem a távon. A pálya a gallyakat leszámítva tetszett, nem gyors pálya, amiben remek technikás emelkedők voltak. A lefeléken csak talán egy helyen volt egy meredek szakasz, a többi bírható volt. Ha az időm engedi jövőre is eljövök ide, a szlovák versenyekben még nem csalódtam egyszer sem. A három távon összesen kb. 400 induló volt, az unokától kezdve a nagypapáig és nagymamáig.

Beszámoló: Daneluszki László

Fotók: MTBiker

2011.09.12 09:55:38   |   Vissza
1. Lennon 2011-09-14 12:33:07
Azon a kis hídon igazán áteresztehtted volna a kecskét...
2. Alex 2011-09-14 15:23:44
Ez jó verseny lehetett, kár hogy nem értesültem korábban, na majd jövőre! Gyalog többször jártam már arra, elég pofás környék! :-)
3. Röfi 2011-09-15 18:34:26
Dala! Pofás kis beszámoló, tuti képekkel! Gratulálok, végig csorgott a nyálam míg olvastam. :D Alex: Nem mondod komolyan, hogy nem tudtál róla...

Szóljon hozzá!
Név
E-mail
Milyen nap van ma?
E-mail | Oldaltérkép | Kezdőoldal | Kedvencek közé | Pannon Set