PORT.hu Underworld Kupa

Május 22-én a Merkapt Maraton Sportközpontban első alkalommal került megrendezésre a PORT.hu Underworld Kupa. A verseny különlegessége a kőbánya alatti pincerendszerbe levezető nyomvonal volt, amelyben a járatok kialakulása óta először tekerhettek bringások! Reggel nyolc órakor verte fel a 150 éves pince csendjét az első berobogó versenyző, ugyanis ekkor kezdődött meg a rajt előtt nyílt pályabejárás. Az éjszakai eső és a hajnali pára néhol síkossá tették a pályát, az főleg a lejárathoz vezető 10 méteres rámpa volt kellemetlen, így néhány kevésbé rutinos induló már itt feladta a további küzdelmeket és nézőként buzdították tovább a bátrabbakat.

port.hu underworld kupa

Kilenc órakor rajtolt el az első futam, amelyben a junior korú és a női versenyzők mérhették össze erejüket. A junioroknál Szalontay Bence a Merida Maraton Team CST versenyzője magasan a mezőny előtt vágtatott és rajt/cél győzelméhez nem férhetett kétség. A nőknél Dósa Eszter (Vitalitás SE – Scott – X-Inont) hasonló magabiztossággal tekerte végig a távot, bár Módos Gabriella (Merida Maraton Team CST) sokáig a nyomában loholt.

Az elit férfiaknál nagy csatára volt kilátás, hiszen a tavalyi év három küzdelemsorozatát is az élen záró Buruczki Szilárd (Magellan Kőbánya TC) mellett Melts András (Corratec World Team), Blazsó Márton (Bringabanda SC) és a fekete lónak számító két szlovák versenyző Peter Hertl és Tomas Jurkovič (mindketten Kompava Team) is esélyesnek tűnt. A rajt után Buruczki és Melts állt az élre és hihetetlen tempóban hagyták maguk mögött a mezőnyt. A negyedik körben Buruczki fokozta az iramot és folyamatosan szakította le az őt üldöző Melts Andrást. A nyolcvan percen át tartó hajszát végül közel két perces előnnyel nyerte Buruczki, amely alatt 17 kört tett meg. A bronzérmet az agilisan versenyző Ruszin Ádám szerezte meg.

Délutánra maradtak a hobby futamok, amely során három etapban 180 kerekes indult a föld alatti túrára. A futamokat Pálmai Zsolt (ZKSE), Kuchta Attila és Tóth Rajmund (Budai Sziklák) nyerték.

A Merkapt Maraton Team Sportegyesületből négy futamban is indultak versenyzők és mindenkinek sikerült az élmezőny mögött beérkezni, bár Pásztor Laci sokáig a bronzra is esélyes volt.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy különleges és felejthetetlen versenynek lehettek részesei a valóban nem mindennapi helyszínen. A föld alatti pincerendszer a PORT.hu Underworld Kupa befejeztével bezárta kapuit, ám bízhatunk benne, hogy jövőre újra birtokba vehetik a hegyikerekesek.

A beszámoló innen éles fordulattal a főszervező személyes élményeibe csap át:

Nos, túl vagyunk a csapat által szervezett első montis versenyen. Igazából megszokásból mondom mindig, hogy a csapat szervezi a versenyt, ugyanis valójában én szerveztem. Persze, ehhez azért több-kevesebb segítséget kaptam a csapattagoktól is (mindenki tudja pontosan, hogy mennyit tett a közösbe). A lényeg az, hogy minden előzetes várakozásunkat messze felülmúlta a rendezvény… de kezdjük az elején.

port.hu underworld kupa

Már régen érlelődött a gondolat bennem, hogy bringás versenyt kellene a Merkapt Sporttelep (és kőbánya) alatt található pincerendszerbe vinni. A Nagy Sportágválasztóban jó pár alkalommal való közreműködésem adta a végső lökést, na és a főnököm/sporttársam bíztatása, aki biztosított a támogatásáról. Az elhatározást tett követte és tavaly ősszel nekifogtam a teendőknek. Végtelen listák készültek, amelyeken próbáltam számba venni, hogy mi minden is kell egy jó bringás versenyhez, amely ráadásul a föld alá vezet. Nem fogom felsorolni, hiszen aki csinált már ilyet az tudja, aki meg nem azt meg úgyis csak a végeredmény érdekli. Egy szó, mint száz: hosszú és rögös az út, ami a rajtpisztoly eldördüléséig vezet. Annyit biztosan tudok, hogy versenyszervezőt szidni én többet nem fogok:-)

Ahogy teltek a hónapok, úgy formálódott az Underworld Kupa. Többen látták a fantáziát a versenyben és így partnerekre is akadtam. Elég csak Bíró „Boneshaker” Zsoltit említenem, akivel a verseny előtt három héttel egy szombati napon közösen ácsoltuk a pincéhez vezető rámpát. Nem egy szokványos támogatói viselkedés…

Startkapu, szalag, világítás a pincébe, rajtszám, kordon, irányító nyilak, rajtcsomag, sátrak, hangosítás, kaja, asztalok, padok, időmérés, plakát, szórólap, pólók, díjak, stb. Lassan pipa került minden teendő mellé. Ráment elég sok álmatlan éjszaka, ahogy a fejemben újra és újra végig pörgettem a rendezvényt.

A verseny előtt két héttel készen állt a pincebéli szakasz. A verseny előtti héten – a Nagy Sportágválasztó keretei között – több bringás és gyalogos bejárást is szerveztem és a pozitív visszajelzések tovább erősítettek. Mindenkiben – így bennem is - hatalmasra duzzadt a kíváncsiság: hogyan fog ez elsülni? Már többet voltam a föld alatt, mint a napfényben, kordonoztam, szalagoztam a pályát, pakoltam a necces részekre a szalmabálát.

Az utolsó napokra segítségem is akadt a Bringabandás Jimmy személyében, aki kezdetektől fogva nagyon lelkes volt a verseny irányában, így Gaál Tomival és Alexel kiegészülve jelöltük a pályát. Aztán jöttek a csapattagok, barátok és a kollégák, akik mind lelkesen ajánlották segítségüket a lebonyolításhoz. Nem tudok mindenkit felsorolni, mert nem akarnék kihagyni senkit, de ezúton is köszönöm nekik.

A verseny előtti estén, a kijelölés elkészültével, este 10 órakor még a munkahelyemen ültem a számítógép előtt és a nevezési listán az utolsó simításokat végeztem. Furcsa módon nyugodtan feküdtem le, úgy éreztem mindent megtettem, amit meglehetett.

A verseny napja:
5.30-kor a reggel már a sporttelepen ért minket, ahol Jimmyvel McReggelivel és kakaós csigával izzítottunk a hosszú napra. Kijelöltük a parkolóban futó szakaszt, elrendeztük a pince előtti teret. Aztán jöttek a szervezőtársak: kiosztottuk a posztokat, a pólókat és a walkie-talkiekat. Rohantak percek, gyűltek a versenyzők, elkezdődött a pályabejárás. A csúszós rámpán és a pince előtti köves téren estek-keltek a bringások, ám a pincéhez osztott segítők ügyesen megoldották a dolgot. Nehéz pontosan visszaemlékeznem a részletekre, úgy rémlik kicsit döcögős volt, de szépen lassan a helyére került és végül minden olajozottan működött. Nehézkesen indult az első rajt: gond volt a hangosítással, majd a rajtkapu eresztett le egy pár percre. Aztán meglepően és pontosan zajlott minden, a szervezőtársak tudták a dolgukat és a sok-sok hét munkája a helyére került: nem felejtettem el semmit.

A média hatalmas érdeklődése eléggé kivont a forgalomból, kb. 8-10 interjút adtam köztük több országos tv-nek is. A fotósok hada lepte el a pincét és vakuk folyamatos villogása szegélyezte a versenyzők föld alatti útját. Úgy tűnt mindenki jól érezte magát. A beérkező versenyzőket kérdeztem: milyen volt? Mindenki pozitívan nyilatkozott, fanyalgó egy sem volt, ami szinte hihetetlen.
Az elit futam után jöttek a hobbisták összecsapásai, amelyek mindent hoztak, csak hobbi tempót nem...

Két eredményhirdetést tartottunk, egyet 12.20-kor a másikat fél 5 körül. Volt tombola is: két bringát is kisorsoltunk.

A lefújás után újabb felvonás kezdődött: össze kellett rámolni az egész sporttelepet. Közben leszakadt az ég, de senki nem nyafogott. Biztos, hogy számtalan gondolatot letudnék még írni, mert élénken él bennem minden perc. Elégedett voltam, jó volt a rendezőtársakra néznem, hálás vagyok nekik. Köszönöm. És köszönöm mindenkinek, aki bizalmat szavazott a PORT.hu Underworld Kupának: indulóknak és támogatóknak egyaránt. Jövőre megcsináljuk újra?

Folytatásban Simon Ádám (mozgasvilag.hu) beszámolóját olvashatjátok:

Bringás barlangászat
A titkos bejáraton keresztül behatoltunk a 150 éves söröspincébe, de a nedűkkel teli hordókat sajnos nem találtuk.

Imádom az olyan versenyeket/rendezvényeket, amikor a hétköznapokban nem látogatható helyszínen lehet futni, bringázni, vagy simán csak sétafikálni, éppen ezért nem volt kérdés, hogy elindulok-e az I. PORT.hu - Underworld Kupán. A cross country körverseny a Merkapt sportközpontban zajlott - ott, ahol a Nagy Sportágválasztót is meg szokták megrendezni -, és igazi ínyencfogásként az útvonalba szőtték a szomszédos sörgyár 150 éves pincejáratait.

Május 22-én reggelire a szokásosnál nagyobb adag tojásrántotta, közben egy kis Spongyabob, aztán országúti városi cirkálóra pattanva indultunk a versenyre. Azért nem montival, mert a versenyen használt bringám már a helyszínen várt, egy fullextrás, fulltelós Haibike HaiSleek SL személyében. Már megint nem tekerhetek a saját kis hegyibringámon, mert egy csúcsbringát kell kipróbálnom... szegény én.

Épp az elit-futamra értünk oda és egyértelmű volt számomra, hogy én is hasonlóképpen fogom nyomni, mint mondjuk Buruczki. Amikor elrajtolt a Hobby I-es futam - melyben kolléga képviselte a Mozgásvilág.hu színeit (ő is beszámol) - értetlenül néztem a sok, fáradtságtól eltorzult arcú kerekest. Ugyan mit vannak úgy oda egy alig szintemelkedésű, könnyű kis örömtekeréstől...

port.hu underworld kupa

Aztán kolléga beért, a Haibike még átesett egy gyors beállításon - amin úgy éreztem magam, mint egy Forma-1-es pilóta, aki behajtott a boxutcába és a szerelők mindent az én kényem kedvemre állítanak be -, becsatoltam az SPD-t és rajthoz álltam.
FÁÁÁÁJÖÖÖR - tüdüdüddüdüm, tüdüdüdüdüdüm (Scooter szólt rajtpisztoly helyett) - elindult az 50 Hobby II-es kerekes. A mezőny szétrázása az első 200 méter után megtörtént a kb két méteres meredek emelkedőnél, ahol elég volt, ha egyvalaki nem bírt felmenni, után a többieknek is muszáj volt megállni és tolni. Gyorsan le, feltolás, újra becsatol és tekerés.
(Még el sem jutottam a barlangig, éreztem, hogy nem ártott volna némi célirányos edzés, mert a raftingozás és a városban bringával közlekedés nem mentett meg attól, hogy beégjen a tüdőm az első körben. Mindegy, bírtam és igyekeztem ez egyenes sík szakaszokon pihenni.)

port.hu underworld kupa

Az apróköves egyenes szakasz után két lépcsőfokot kellett felhoppanni ami nyilvánvalóvá tette az össztelós bringa létjogosultságát. Nem sokkal később elkanyarogtam egy kisebb hupliig, ahol már nem volt érdemes kistányérra váltani, mert rögtön utána lekacskaringóztunk a pálya egyik leglejtősebb rámpájához, ami berepített minket a várva-várt pinceszakaszba.
Az első, szűkebb átjárónál könnyen elveszíthettem volna az eszem, ha nincs meg a józan eszem, mert a dobbantós púp után rögtön egy nyakbehúzós plafon következett. Az első egyenes kellő megvilágítást kapott, ám amikor a végén jobbra fordultunk a szűk és töksötét átjáróba, eldöntöttem, hogy eldobom a barnalencsés szempát, mert semmit nem fogok látni. Szerencsére kollégától már tudtam, hogy vannak töksötét holtrészek, ezért lámpát is vittem magammal (ha indulsz a 2011-es Underworld Kupán, nálad is legyen egy erősebb fényű lámpa, ami bírja 70 percig).

Az átjáró után egy éles jobbos, keskeny résen át, majd egy előzős, enyhén emelkedős szakasz, ahol a fejre még mindig erősen javallott volt vigyázni. Az egyenes végén óvatosan fék, két éles balos, megint egyenes a végén hajtű-jobbossal, vissza az egyenesen, élesjobbos kicsúszás balra... valójában ezt az elemet csak én tettem bele, mert idejekorán próbáltam a kanyarban kilőni és a nedves csúszós talajon ez a manőver sikamlós véget ért. Gyorsan elhajtottam a miattam megállókat, SPD becsatol és irány balra, ki a bányából, a sárgaköves úton felfelé. Sikerült még itt is egy-két látványosabb driftelést alkotnom, de az esést sikerült elkerülni.

Amikor megnéztem felvételről, hogyan tekernek felfelé az elit futamosok, azt hittem felgyorsították a felvételt. Én csak vánszorogtam kistárcsával, ők meg olyan gyorsan nyomták felfelé, ahogy én lefelé jönnék. Ez van :)
A kapaszkodó után hepehupás kacskaringózás és egy apróköves szakasz után újra a körpályánál vagyunk, ahol már hallani a nemnormális-kommentátor nemnormális-szövegelését. És amikor már azt hinném, hogy mindjárt vége a körnek, még felcaplatunk a pálya fölé, a gyökeres, köves, kerékvájatos hepehupára, ami amilyen semmiségnek tűnik kívülről, olyan izzasztó belülről.
Valahogy ezen is átvergődök, eufórikus érzéssel gurulok le a lejtőn és fordulok rá a célegyenesre, aztán rájövök, hogy ebből a körből még illenék jó sokat megcsinálni.

67 perc és 10 kör után még van időm egy 11-edikre, aztán kész, kipurcantam. Tészta, pihenés, a pálya átbeszélése kollégával, barátnőnek nagyzolás és az egészet hőstettként beállítás, babér learatás, majd tekerés haza, mielőtt elkap a zuhé.

Fotók: Isza Ferenc

2010.05.25 17:03:31   |   Vissza
1. Jucus 2010-05-26 11:26:36
Miki! Eddig is sejtettem, hogy egy versenyt nem olyan egyszerű megszervezni, de így olvasva soraidat még nagyobb elismerésem. Gratulálok a hihetetlen jó ötlethez és kivitelezéshez. Tényleg nem hagytál ki semmit a listáról :) Ráadásul még a napsütést is megszervezted :) Nagyon szuper volt, jó hangulat és lelkes hobby bringásként nagyon feldobott hogy ezt a -nekem- technikás pályát sikerült a magam szintjén abszolválni :) Erre a versenyre, 5 azaz öt pontot adok :) Jucus :)
2. Jimmy 2010-05-28 22:04:42
Halihó! Tőlem jöhet a következő, készen állok! :) Addigra kitalálunk egy jó kis pályanyomvonalat :P Nagyon jól éreztem magam, tulajdonképp szinte nem is volt sok dolgom a verseny alatt. Ment minden magától, ennek örültem. Tényleg remekül meg lett szervezve... Shalom Jim