Nyitólap
Szakosztályaink
Rendezvényeink
Sportközpont
Fórum
 
 

Hegyikerékpár

Kajak - kenu szakosztály

Csapattagok
Magunkról
Eseménynaptár

Sárkányhajó

Hegymászó és Túra Szakosztály

Atlétikai szakosztály

Tájbringa szakosztály

Triatlon szakosztály

Labdarúgó szakosztály

Gyorstollaslabda

Water Bike Szakosztály

Egyéb hírek

Merkapt SE
   
Szavazógép
Weboldalunk melyik részét szoktad látogatni?
    Atlétika
    Hegyikerékpár
    Hegymászás és túra
    Kajak-kenu
    Sárkányhajó
Kajak - kenu szakosztály
A Merkaptoskok mellett Kozmann György is a Bécs-Budapest C-7-es expedícióban

Csütörtökön kora délután indult kis csapatunk Bécsbe, hogy végigevezze 3 nap alatt az augusztusban első alkalommal megrendezésre kerülő, a Szupermaraton mintájára szervezett Bécs-Pozsony-Budapest Teljesítménytúrát. A beevezés célja az augusztusi aktuális útvonal feltérképezése volt. Nem mindennapi feladat állt a C-7-es legénység előtt. Három nap alatt kellett leevezni közel 300 km-t.  


1.nap Bécs-Bős

Előző nap érkeztünk Budapestről Bécsbe, hogy másnap korán reggel tudjunk nekivágni az 1. napi távnak. Reggel 6 órakor keltünk, mert indulás előtt szerelni kellett a lábtámaszokon.  Izgalommal tettük vízre a hetes kenunkat és 7 órakor elindultunk. Már az elején át kellett emelni a hajót egy hídon (jól néztünk ki a járdán a 11 méter hosszú kenuval sétálva), hogy fölevezhessünk a bécsi csatorna kis-ágának a kezdetéhez és Bécs belvárosán átevezve 17 km-t jöttünk viszonylag nyugodt vízen és gyors folyású sodrásban. Majd kiértünk a Nagy-Dunára ahol erős volt a sodrás és jelentős volt a hajóforgalom is.

Az 1910-es és 1914-es folyamkilométereknél kőszórás miatt csak a hajózó útvonal közepén lehetett haladni. Első kikötésünk, 2 órás evezés és 36 km megtétele után volt. Baloldalon egy öbölben stéges kiszállóhelyet találtunk, melyet bárkinek ajánlunk. Tovább lapátolva az aznapi 55. km-nél járva megpillantottuk Dévény várát ahol a Morva folyó is csatlakozik a Dunába. A táj lenyűgöző volt ezen a folyószakaszon, a víz viszont nagyon nyugtalan, hullámos volt. A C-7-esből pumpálni kellett folyamatosan a becsapó hullámok vizét, aminek jelentős részét a nagy hajóforgalom szolgáltatta. Viszont továbbra is nagy sodrás segítette utunkat miközben a jelzőbójákra is nagyon figyelni kellett mert sok volt belőlük.

Ezen a folyószakaszon 2:19-es 1000 m-es időt sikerült elérnünk, ami nagyon gyorsnak számít a kajak és kenu hajóosztályoknál egyaránt. Pozsonyt az indulástól számítva 76 km megtétele után értük el 3 óra 45 perc evezés után. Itt volt a 2. pihenőnk. A víz olyan nyughatatlan volt, mint Budapesten szokott lenni általában az Erzsébet híd környékén. Pozsony után a bősi tározóig egy 18 km-es szakasz következett, ahol egyre jobban lassult a sodrás és szélesedett a Duna. A 88. kilométernél járva át kellett emelni az Öreg-Duna medrébe egy közel 300 m-es szárazföldi szakaszon keresztül. Figyelni kell a kiszállásra, mert észrevétlenül tovább mehet az ember és könnyen bekerülhet, besodródhat az üzemvíz-csatornába. Újra féltérdre ereszkedve, nyugodt vízen hajóforgalom nélkül lehetett haladni egészen 8 km-en keresztül a fenékküszöbig.

A táj gyönyörű és szinte állóvíz volt végig. A fenékküszöbnél egy behajtani tilos tábla van és nagyon könnyű túlmenni tehát fokozott figyelemmel kell haladni és időben ki kell kötni bal oldalon. Kiemelés után egy erdőben kell vinni a hajókat, kanyarodni közben nem nagyon lehet és a hosszú hajók vízre tétele sem volt lehetséges. Egy szigetre kellett áttolni a hajót és ott lehetett beszállni vadregényes módon. Ennél a mutatványnál Kaltenecker Árpád először derékig majd nyakig el is merült véletlenül. Ez nagyon kellemetlen volt, mert végig hideg esős időben eveztünk szembe és jobbos oldalszéllel kísérve. Ettől a résztől 23 km-es nyugodt szakasz várt ránk, itt már nagyon vártuk az evezés végét.

A kiszálló hely 7 km-rel lejjebb volt, mint hittük. Ezt lelkileg nagyon nehéz volt átélni ennyi kilométer megtétele után. Úgy próbáltuk elterelni gondolatainkat, hogy résztávos edzésként időszakaszokat nyomtunk a hátralévő távon. 1 perces erős iramokat próbáltunk menni 2 perces pihenőkkel összesen 10 szer. Ez elterelte a figyelmünket a testi és lelki fájdalmakról. 117,5 km után szálltunk ki Bősnél. 6:45 perces nettó evezős időt jöttünk.

Összességében nagyon megterhelő volt az 1. nap. Átlagban 3:27 es 1000 m-eket mentünk, ami kb. 17k m/óra átlagsebességnek felel meg, leggyorsabb sebességünk pedig 2:18-as 1000 méter, ami kb. 27,5 km/óra átlagnak felel meg. 2 óránként kellett pihentetni a térdet. Zápor, felhőszakadás, hideg volt 6 órán keresztül. Stégek hiánya nehezítette a ki és vízre szállást. 

2. nap Bős-Esztergom

Reggel 6-kor volt az ébresztő, 6:30-kor már a hajónál voltunk.  Át kellett szerelni a betérdelést a kormányos cseréje miatt. Az eddigi 4 balos 3 jobbosról a 2. napon 3:4-re cserélődött az arány. Emiatt 8 óra után tudtunk csak elindulni. Az időjárás a tegnapihoz képest csodálatos volt. A szikrázó napsütés és a sima vízfelület plusz energiákkal látott el minket. A vízre szállás után úgy éreztük, mintha már 50 km-t eveztünk volna aznap reggel. Nagyon rossz érzés volt, amit az előző napi 117,5 km-es távnak köszönhettünk. Az Öreg-Duna medrében 9 és fél kilométeren keresztül folytattuk utunkat. A szakasz végén becsatlakoztunk az egyesített mederbe ahol jelentős hajóforgalom mellett jutottunk el 28 km evezés után Gönyüig. A víz egyre jobban lassult és a meder is szélesedett. Komárom előtt 1 km-rel a Monostori erőd bástyájának látványa feledtette egy kicsit térdfájásunkat. Komáromba behajózva egy jó stégen pihenőt vettünk ami Gönyütől 21 km távolságra volt. Ez a szakasz monotonitása miatt elég lélekölő volt. Nyugodt jó vízen lehetett evezni ezen a szakaszon. Egészen Esztergomig eveztünk megállás nélkül (kb 50 km). Komárom után Neszmély, Süttő, Lábatlan, Nyegresújfalu ipari környezete kísért. A víz egyre jobban lassult, unalmas részekkel kísérve. 94 km-nél megláttuk az Esztergomi Bazilika tornyát, amelyet nagy örömünkre 6 km múlva el is értünk.


Második napi evezés közben profi maratonistáinkat is kezdte megviselni a táv. A mostani csapatból négyen szoktunk elindulni a Bécs-Budapest futóversenyen (Kovács András, Fazekas Tamás, Csabai Edvin, Szemán Róbert) és meg kellett állapítanunk, hogy a mai 2. napi szakasz sokkal keményebb volt számunkra, mint bármelyik Bécs-Bp futásunk. Főleg a térdünk fájt rettenetesen.
6:47 perc volt az evező idő, 100,6 km-en. Leggyorsabb időnk 2:46-os 1000-méter volt, 3:28-as átlag 1000 m-eket mentünk. Evezés közben ma már cseréltünk legénységi tagokat is. Ma Leikep Gusztáv  volt a kormányos. Balos szembe szél volt jellemző, ami a nap végére átfordult totális szembeszéllé. Amikor a forgalmas hajózó útvonalon mentünk, gyakran szétesett a csapat, sima vízen jó iramban tudunk evezni.
 

3. nap, Esztergom-Budapest

Esztergomból 8 kor indultunk el. A 25 km-re lévő Nagymarosnál terveztük az első kiszállást. Ezen a szakaszon újra fölgyorsul a víz, nagy jobbos oldalszél kísért, ami a Dunakanyarban nagyon kellemetlen volt ezért lejjebb Kismarosnál kötöttünk ki. Innen gyönyörű időnk volt, rövid ujjúra vetkőztünk. Vácon a Vasutas Kajak-Kenu Vízitelepen zsíroskenyérrel vártak, ami igazán jól esett. Külön stéget csináltak, amelyet előző nap építettek számunkra. Innen gyors rajtot vettünk, mert a távolban egy uszály közeledett, amelyen sikerült vizeznünk 8-10 kilométeren keresztül, végül az Árpád-híd alatt az UTE Vízitelepén értük el végállomásunkat kora délután. Nagyon jó volt kiszállni, mert már nagyon éhesek voltunk és a fogadócsoportunk pörkölttel várt minket.
A 3. napon 67 km-t és 3 óra 50 percet eveztünk. 3:29-es átlag 1000 m-eket mentünk.

A három nap alatt összesen 285 km-t és 17óra 22 percet eveztünk, átlagban pedig 16,5 km/h sebességgel haladtunk.


A 100 km táv egynapi teljesítése ijesztően hangzik, de bebizonyosodott, hogy leevezhető. A 3 napos túra során a térdeink készültek ki a legjobban meg a vállaink.

A beevező túra tagjai a következők voltak:

Kozmann György
Csabai Edvin
Györe Attila
Reményi Péter
Fazekas Tamás - Merkapt SE
Szemán Róbert - Merkapt SE
Leikep Gusztáv - Merkapt SE
Kovács András
Kaltenecker Árpád

Bebizonyosodott, hogy Bécsből kenuval hamarabb le lehet érni, mint futva. A futók tehát egyelőre nem bírnak lépést tartani a kenusokkal. Tehát tisztelt futók, válasszák a kenut!

A túrát mindenkinek ajánljuk, teljesíthető 6 nap alatt. A fölső szakaszon nagyon szép a táj és gyors a sodrás. Devin környéke tűnt a legszebbnek a vízről, majd a Dunakanyar látkép, de a Dunáról nézve Budapest volt a legszebb város. Feltűnő volt, hogy Váctól lefelé az egész szakaszt összehasonlítva találkoztunk a legtöbb kajak-kenussal.

2009.04.30 15:39:53   |   Vissza
Szóljon hozzá!
Név
E-mail
Milyen nap van ma?
E-mail | Oldaltérkép | Kezdőoldal | Kedvencek közé | Pannon Set