Kapcsolat
Alapfokú sziklamászó tanfolyamok 2011

Präbichl téli tábor

A 2012-es év ismét egy közös eseménnyel vette kezdetét. Präbichl téli tábora volt a február nagy eseménye, volt aki síelni jött ide, volt aki túrázni, kikapcsolódni, de a hangsúly a téli alpesi hegymászó tanfolyamon volt. A Merkaptot összesen 14-en képviseltük. Tamás, Vali, Fodor András, Eszter, Méhes András, Majré, István, Zoli és Én (Ildi). Természetesen a Wetzer család sem hiányozhatott: Olívia, Anna baba és Tóni, valamint a hét végére még csatlakozott hozzánk Ági és Norbi is.

1. nap: vasárnap

Reggel 7 órakor indultunk útnak 3 autóval. Tomi és Vali Tordasról Sopron irányába, hogy a Wetzer családot is begyűjtsék. András meg én a Caddyvel, amit jó telepakoltunk és szintén Sopron felé vettük az irányt, hogy a Tóniék csomagjait is bepréselhessük az autóba. Itt még eltöltöttünk egy kis időt a csomagokkal. Olívia szokásához híven finom ebéddel várt minket. Majd teli pocakkal útnak is indultunk. A többieket István fuvarozta el Präbichl-ig.

Délután aztán meg is érkeztünk. Szép havas táj fogadott bennünket. Majd elfoglaltuk a nyolc ágyas szobánkat, ahol valójában kilencen aludtunk. Majré feláldozta magát és a földön talált magának fekhelyet. Tóniék, Anna baba miatt egy külön szobát kaptak. Este 6 órakor nekiültünk a közös vacsorának és a pálinka fesztiválnak. Utána Szabó Laci bácsi – a tanfolyam vezetője mindenkit üdvözölt és bemutatta a 4 TF edző hallgatót: Árpi, Joci, Ervin és Zoli. Akik majd a tanfolyamot gyakorlás képpen tartani fogják Laci bácsi és Tamás ellenőrzése alatt. Majd megbeszéltük a heti programot és a csapat beosztását. Összesen 6-an voltunk tanfolyamosok: Marcsi, István, Tibi, Zoli, István és Én. Majd csatlakoztak még hozzánk gyakorló tanulók is: Oti, Kriszti, Ibolya, Ervin. Még átnéztük a felszerelésünket majd lassan az ismerkedési estnek vége is lett.

2. nap: hétfő

7 órakor kelt a banda, hogy 7:30-ra már a reggelinél ülhessünk. Ezután összekaptuk magunkat majd célba vettük a sípályát. Szép napos idő és kilátás fogadott bennünket. Nagyon sok hó volt így a sízéssel nem volt gondunk. Fel alá róttuk a köröket. Hol a felvonóban ültünk, hol száguldottunk lefelé a pályán. Itt-ott összefutottunk ismerős arcokkal, majd együtt suhantunk. 11 órára aztán visszatértünk a pálya közelében található házunkba. Majd gyors felszerelés csere és irány a hómező, hogy megkezdhessük első tanfolyamos napunkat.

Először megtanultuk, hogyan járjunk biztonságosan a hóban fel, le és oldalra. Ezután megismerkedtünk a pieps (lavina jeladó készülék) használatával. Először nagy csoportos foglalkozás keretében kerestünk piespset a hóban, hogy minél jobban elsajátítsuk a használatát. Majd kettes csoportokra osztva egy-egy oktatóval kerestük a jeladókat. Mikor már jól ment a dolog a sípályán tanultuk megállítani magunkat kicsúszás közben. Majd kipróbáltuk, hogy milyen érzés, ha eltemet egy lavina. Sorban eltemettük egymást a hóban. Persze a lábunk kilógott a hó alól, ezzel jeleztük, hogy mikor húzzanak ki társaink a hó fogságából.

Nem volt egy kellemes érzés, ahogy a hó ránk nehezedett. Csak kis levegővételre voltunk képesek. Próbáltunk higgadtak maradni. Volt aki tovább bírta volt aki kevésbé. Ezután visszamentünk a házba egy kicsit megmelegedni, majd újból ki a szabadba hóbarlangot építeni. Közben már javában havazott. Hópihék leptek el bennünket. Nem fáztunk, mert felváltva ástuk a barlangot, hogy minél konfortosabb odút kreálhassunk. Az egyik barlangba még a vízvezetéket is bevezettük :-)

Lassacskán ismét visszavonulást fújtunk. Visszamentünk a házba és korgó gyomorral vártuk a vacsorát. Mikor mindenki jóllakott és az esti pálinkafesztivált is megtartottuk elméleti oktatás következett. Majd mindenki elvonult lakosztályába.

3. nap: kedd

Ismét egy új nap virradt ránk. Volt aki kipihenten ébredt, volt aki nem annyira, mert mint kiderült a szobánkba beköltözött legalább 3 mormota, akiknek alvását hangos zaj kísérte. Minden volt kánon, szóló, alt, tenor…

A menetrend hasonló volt a tegnapihoz. Sízés 11-ig utána tanfolyam a szembelévő domb oldalon a sípálya szélén ami viszonylag meredekebb volt. Itt a jégcsákánnyal ismerkedtünk meg. Majd megtanultuk hogyan állítsuk meg a kicsúszásunkat a csákány segítségével. Ezt gyakoroltuk egyfolytában. Volt amikor ülve csúsztunk, hassal fejjel lefelé, háttal. Közben lavina riasztást kaptunk és mentünk menteni a piepsek segítségével. Persze csak játékból :-) Mikor meg lett a 3 eltűnt újból csúszkálás következett.

Az idő közben kezdett romlani. Elkezdett esni a hó és a szél is fújt. Várt még ránk a hóprofil ásás így egy kicsit lejjebb vonultunk a hegyről és kerestünk egy erre alkalmas helyet. Mikor megtaláltuk a fiúk ásni kezdtek. Kb. 2 m falat ástak ki, ahol megvizsgáltuk a különböző hórétegeket. Az idő már elég deltás volt, meg fázni is fáztunk így visszagyalogoltunk a szállásunkra. A többi napirendi pont hasonló volt az előző napihoz. A vacsora az isteni volt. Jött az elméleti oktatás. Utána be a „mormota barlangba” :-)

4. nap: szerda

A nap szokásosan kezdődött. Első dolgom az volt, hogy kinézzek az ablakon. Kíváncsi voltam milyen idő vár minket. Folytatódott a tegnap esti időjárás, hóesés, széllel. Reggeli után azért megcéloztuk a sípályát. Eszterrel, Majréval és Andrással vágtunk neki a csúszkának. Hát mint utólag kiderült, nem kellett volna. 1 csúszás fért bele a mai napra. A szél annyira hordta a havat, hogy 2 m-ig alig láttam. Így óvatosan de lecsúsztam, majd összetalálkoztam Tomival és Zolival akik szintén szenvedtek ettől a helyzettől főleg, hogy a szemüvegünk is egyfolytában bepárásodott, így hagytuk az egészet. Óvatosan tovább csúsztunk és visszamentünk a házba. Lassan a többiek is visszatértek. Délben pedig a felvonókat is leállították a szél miatt. A tanfolyamot a házban tartottuk meg. Átbeszéltük a felszereléseket, ruházatot, lavina típusokat. Lassan eljött a vacsora ideje is. Utána Szlankó Zoli tartott előadást az expedíciós mászásról. Nagyon érdekes volt. Néztünk fényképeket, videót. Lassan ez a nap is véget ért így visszavonulót fújtunk.

5. nap: csütörtök

Reggel lavina lerobbantásának hangjára keltünk. A villogó lámpa 4-es lavinaveszélyt jelzett. A hó a szél miatt már vízszintesen esett. Ebből sejtettük, hogy nem lesz ma sízés. Így is lett. Már a felvonók sem indultak. Reggeli után a házban maradtunk. Nem sokáig bírtuk a bezártságot így kimentünk a ház elé. Először hóhányózsdit játszottunk, majd meghempergettük egymást a hóban. A szánkózással is megpróbálkoztunk, viszont a mély hóban elég döcögősen ment, így befogtuk Majrét igavonónak. A fiúk kiásták az autókat a hó alól. Vali és Én pedig hóembert építettünk. Hóemberünk lány lett. El is neveztük Merkapt Marcsinak :-)

Mikor már teljesen eláztunk a hótól bementünk a házba átmelegedni. Ezután ismét kimerészkedtünk a ház mellé, hogy tovább fejlesszük tudásunkat. Most a stand építés volt napirendi ponton. Igyekeztünk kipróbálni mindenféle stand építési formát. Hógombát is csináltunk, amiből ereszkedni lehet. Majd ismét jött a pieps keresés. Ezután visszamentünk a házba felmelegedni. Majd vacsoráig filmet néztünk.

6. nap: péntek

Már 3 napja esik a hó, a felvonók ma sem indultak. Bánatunkra ma sem síelhettünk. Így kimentünk a ház mögé, hogy megtanuljuk, hogyan kötjük be magunkat harmadolt kötélbe.

Begyakoroltuk a kicsúszott társ fékezését kötéllel. Majd megtanultuk a húzórendszer kialakítását társmentés esetén. Ezután ismét visszamentünk a házba felmelegedni. Az idő közben kezdett csendesedni.

A hóesés és a szél is elállt. Így ismét kimentünk gyakorlatozni. Most is a kicsúszás megfékezését gyakoroltuk, de most hágóvasban és jégcsákánnyal. Sokat csúszkáltunk, próbáltuk minél jobban elsajátítani a helyes technikát. Majd visszavonultunk a házba. Időközben megérkezett Ági és Norbi is. Ők hét végére jöttek egy kicsit síelni. Jó volt Őket újra látni és vacsora közben egy kicsit beszélgetni. Természetesen a pálinkafesztivál tovább folytatódott.

7. nap: szombat

Végre napsütésre ébredtünk. Így nem is volt kérdés, hogy reggeli után ismét megcélozzuk a sípályát. Gyorsan összekészülődtünk, majd mentünk is. Igyekeztünk minél többet csúszni, hiszen ez volt az utolsó napunk. 11 órakor aztán ismét összetalálkoztunk a háznál és mentünk a jéghez, hogy megtanuljuk a jégszerszámok használatát. Először a jégcsavarral ismerkedtünk, majd próbáltunk egyet – kettőt becsavarozni a jégfalba.

Megtanultuk hogyan kell abalakov-ot készíteni. Kipróbáltuk a jégfejszéket is. Ezután a legizgalmasabb rész következett. Mindenki kipróbálhatta a jégmászást. Árpi előmászóként a jégen felvitte a kötelet. Mi meg felsőbiztosítással ugyan, de mászhattunk jeget. Szuper érzés volt. Mindenki nagyon lelkesen mászott kifulladásig.

Majd lassan visszatértünk szállásunkra, ahol megtartottuk a búcsúestet. Elfogyasztottuk a maradék alkoholba áztatott gyümölcsöket és annak leveit :-) Ettől mindenki beálmosodott és nyugovóra tért. Így ért véget az egy hetes, élményekkel teli téli tábor.

8. nap: vasárnap

Reggeli után összepakoltuk cuccainkat, majd mindenkitől könnyes búcsút vettünk és a hátunk mögött hagyva ezt a gyönyörű környéket elindultunk hazafelé.

Én nagyon jól éreztem magam. Köszönjük a türelmet és az oktatást. Remélem lesz még lehetőség ezzel a társasággal együtt tölteni feledhetetlen napokat, ha máshol nem, akkor Paklenicán, vagy jövőre Sappadán, vagy akár egy téli tanfolyamon :-)