Kapcsolat
Alapfokú sziklamászó tanfolyamok 2011

Jégmászó tanfolyam és tábor Sappadában

A Hámori Szikla és Jégmászó Sportegyesület szervezésében megrendezésre kerülő jégmászó tanfolyamon és táboron egyesületünk idén nagy létszámmal, 10 fővel vett részt. A tábor, mint már lassan 20 éve idén ismét az olaszországi Sappadában került megrendezésre.

Szakosztályunkból hárman (Tóni, Majré és Csabi), mint tanulók vettek részt a tanfolyamon, Norbi, András és én már több éve "kötelezően" itt töltjük a február elejét, a csapat hölgy tagjai: Ági, Vali, Ildi és Kati pedig a jégmászással való első ismerkedés és síelés céljából csatlakoztak a csapatunkhoz.

A tábort megelőző napokban aggódva figyeltem az időjárás-jelentéseket, mert a folyamatos felmelegedés nem igazán volt kedvező számunkra. Az utóbbi időben kevés hó esett Olaszországban és a hirtelen meleg miatt a jégfalak állapota is aggodalomra adott okot. Aggódásunk ellenére viszont a sípályák állapota is megfelelő volt, és az oktatók elmondása szerint ennyi jeget még nem nagyon láttak a környéken, ami köszönhető volt az éjszakai mínuszoknak és a nappali pluszoknak, magyarán a jég jó nagyra tudott hízni.

sappada jégmászó tábor
Ott a bal alsó sarokban a kis hangyaemberek...

A nappali "nagy" meleg annyira azért nem volt kedvező számunkra. A jégfalak, jégcsapok és tornyok állapotát folyamatosan figyelni kellett, hogy az olvadás következtében esetleg meggyengülő jég, leomlásával nehogy balesetet okozzon. Tapasztalt oktatóink és vezetőink tanácsát folyamatosan kikértük, akik félszemmel a nem tanfolyamos résztvevőket is figyelték és segítették.

Szállásunk a megszokott apartman házban volt, és mivel a tábor teljes létszáma 30 fő volt, így a házban 3 szinten a 4 és a 6 személyes apartmanokat is mi foglaltuk el. A házban idén új szárítóhelység lett kialakítva, megkönnyítve ezzel a mászások után vizes ruhában és felszerelésekkel hazatérő mászók dolgát. Minden apartmanban közepesen felszerelt konyha volt, melyben esténként vacsoraköltemények kerültek elkészítésre, és így nem szorultunk rá a sátrazások során használt zacskós porkajákra.

sappada jégmászó tábor

A tábor február 5-én, szombaton indult és február 12-én ért véget. A tanfolyamosoknak 5 nap oktatás és egy pihenőnap volt tervezve. Az oktatásokon a résztvevők megtanultak a jégen mozogni különféle módszerekkel és eszközökkel, megtanulták a különféle eszközök használatát és karbantartását. A jégben való közteselhelyezés (jégcsavar és abalakov) és standépítési módszerek, és az előmászás is része volt az oktatásnak.

A különböző vészhelyzetek kezelésének (jégen hágóvas elvesztése) megismerése is nagyon hasznosnak bizonyult. A köztesek, jégcsavarok és abalakovok teherbírását műszerrel tesztelhették, így képet kapva a jég és az eszközök megbízhatóságáról. Esténként elméleti oktatásokon vettek részt és az ott tanultakat a következő nap már élesben próbálhatták ki.

Mi, akik nem a tanfolyamon vettünk rész, hol a jégen, hol a sípályákon tartózkodtunk. Vasárnap a tanfolyamosokkal együtt a háztól 40 percre található jéghez mentünk. Norbi félig előremászott egy utat, majd felső biztosítással gyakorolgattunk, és itt ismerkedhettek meg először a lányok a jégmászással. Mindenki meglepetésére egyik másik lány nagyon tehetségesnek bizonyult már így elsőre is ebben a sportban. A nap második felében Árpi felvitte a kötelet a rendes standba, és így már közel 60 métert mászva folytathattuk a gyakorlást. Jégmászással még kedden és csütörtökön foglalkoztunk. Kedden a Futura középső részébe szereltem be felső biztosításba a kötelet és folytattuk a gyakorlást a lányokkal, majd a patakparton a jégcsavarok és abalakovok teherbírásának tesztelését figyeltük meg.

sappada jégmászó tábor

Csütörtökön Valival először megnéztük az 500-as jeget, majd a Futura középső részén a tanfolyamosok munkáját figyeltük. A nézelődés után a lépcsőzetesen befagyott vízesés alsó részén kalandoztunk egy kicsit. A hétfői, szerdai és a pénteki napon a Sappadai sípályákon töltöttük időnket. A rég vagy még egyáltalán nem síelt lányok egyre jobban belejöttek a síelés tudományába, és a hét végére a teljesen kezdő Ági, Norbi oktatásának köszönhetően magabiztosan síelt már a piros pályákon is. A tanfolyamos barátaink a nekik kijelölt pihenőnapon szerdán, szintén a sípályán száguldoztak Majré vezetésével, akit "Tiroli" révén hatalmas sítudással áldott meg az ég...

Szerdán az 500-as jég (Carpe diem) teljes első magyar átmászása is megtörtént Hímer József és Tóth Tamás által. Teljesítményükre az egész tábor hatalmas csodálattal nézett fel. Gratula nekik.

A pénteki táborzárás után mindenki a maradék "A" betűs italok elfogyasztására törekedett, mely jórészt sikerült is, és a "túszok" is kiszabadításra vagy megmentésre kerültek.

Bear Beer - sappada jégmászó tábor

Zárásként csak annyit, hogy köszönjük, és jövőre újra találkozunk...

Beszámoló: Gaál Tamás

2011.02.14 12:50:48   |   Vissza
1. Jucus 2011-02-14 13:11:03
Szuper lehetett. Tomi mit jelent az hogy 500as jég? bocsi, de én nem vagyok otthon e téren...
2. Gaál Tomi 2011-02-14 13:39:43
500-as jég? Hááát 500 m hosszú vagyis inkább magas jégfal/befagyott vízesés, ami ténylegesen 650 m hosszú volt. Ez volt az első magyar átmászása, mivel ritkán van meg ez a jégfal így egyben, és ténylegesen valószínűleg még az olaszok se mászták meg így ebben a formában.
3. Jucus 2011-02-14 19:29:36
:) hát erre jáhöttem volna én is, de így már értem miért is ilyen szenzáció