Kapcsolat
Alapfokú sziklamászó tanfolyamok 2011

Höllental: 4 nap szilkamászás Ausztriában

Idén az extrém esős időjárás miatt többször elmaradtak a tervezett sziklamászó programjaink, így most kapva a későn jött, vénasszonyok nyarán a soproni Lukácsi Gyurival, aki idén tavasszal végzett a sziklamászó tanfolyamomon az ausztriai Höllental mászóhely felé vettük az irányt. Mindkettőnknek szerencsére volt még szabadsága, így nem okozott gondot hogy kihasználjuk a jó időt és keddtől péntekig a hegyek közt töltsük szabadságunkat.

Táborhelyünk a Rax és a Schneeberg hegység közt elterülő völgy bejáratánál Kaiserbrunnban a mászók számára kialakított kempingben volt. Az úton fogadásokat kötöttünk hogy hétköznap és kora ősz révén hányan leszünk a kempingben, de ennyi emberre azért mi sem számítottunk. A táborhelyen a V4-ek (magyar, szlovák, cseh, lengyel) mászói és a helyi osztrák mászók képviseltették magukat. Kb. 10-15 sátrat számoltunk meg.

höllental

Az első, vagyis keddi nap miután kiérkeztünk, délután 13 óra körül kezdtük meg a mászást a völgy Schneeberg felöli oldalán. Az általam már többször mászott utakat néztük ki először, lévén Gyuri még nem volt itt, és egyáltalán kezdő mászó révén még nagyon több kötélhosszas utakat sem mászott. A Vordere Stadlwand nevű helyen másztunk két utat, a Sanduhrenparadies (IV-, 160m);  és a Peternpfad (V-, 160m) nevű utakat. E hely nagyon jól biztosítható, rendesen kivan építve biztosítási lehetőségekkel a fal, ráadásul a hely adottsága, jellemzője a mészkőbe a víz által kioldott homokóra formációk, melyek nagyszerű biztosítási lehetőségek számunkra. Táborhelyre délután 18 óra közt értünk vissza, ahol a sátrat felvertük, majd pompás vacsora után pihenni tértünk.

Szerda reggel korán keltünk, mivel hosszabb utakat terveztünk a mai napra. A Stadlwand nevű mászóhelyhez kb. 1 óra gyaloglás után értünk fel a parkolóból. Kicsit zavart hogy egy rendőrségi helikopter folyamatosan a fejünk felett lebegett, majd a sziklát pásztázta órákon keresztül, de a végén kiderült hogy nem mentést kért mászókat keresnek, hanem egyszerűen mentési gyakorlatuk volt.

A kinézett út beszállását megtalálva a lassan már rekkenő hőségben indultunk neki az útnak. Meg kell jegyeznem hogy 15 éve járok e helyhez mászni, de talán most volt először ennyire csodálatos időnk mind a 4 nap. Csodálatos kék ég, szél és esőmentes idő, 25 fokos meleg, esténként a fényszennyezések hiányában a csodálatos kék ég, szóval minden tökéletes ideális volt a mászáshoz.

Ezen a napon a Richterweg (V-, 255 m/ 9 kötélhossz) utat másztuk először, majd ennek a folytatásaként az út végén kezdődő Stadlwandgrat (III- 10 kötélhossz+ 250 m I-II) utat másztuk, és 6 óra mászás után értünk fel a fensíkra, ahol rövid pihenőt tartottunk. A lefelé út félig az erdőben, félig a hegy alatt lévő morénán történt, és mivel nagyon nem siettünk, így eltartott vagy 2 órán keresztül.

höllental

Az előző napi hosszú napunk után csütörtökre ismét egy laza napot terveztünk. Késői kelés, nyugodt reggeli, sütkérezés a napon, majd könnyed mászások. Az első napi mászó helyünkön másztunk három utat, sorrendben a következőket: Fensterlplatte (V+, 140m); Vordere Stadlwandplatte (V-, 125m); és a Altspatzenweg (IV, 130 m ). Mindhárom úton nagyon élvezetes mászás esett a melegben. Estére újabb magyar csapatokkal bővült a tábor létszáma.

Pénteken időben keltünk, és mivel rövid napot szándékoztunk tartani, mert estére színházjegyem volt Sopronba így erre a napra nem sziklamászást, hanem egy klettersteig túrát terveztünk. A Preinerwand-ra (1783 m) felmenő klettersteig utat a Haidsteig-et néztük ki célunknak, ami C-D nehézségű út, 940 m szintkülönbséggel, amiből 450 m kb. a mászás. Az útra a leírások szerint 4-8 órát írtak a kalauzok. Gyuri előző vasárnap már mászta az utat egy csoporttal, így neki volt itt nagyobb a helyismerete. A biztosított út beszállásáig gyönyörű fenyvesben gyalogoltunk fel, sorban utolérve az előttünk indulókat. Ez egy népszerű út, így még hétköznap is elég sokan másszák. A beszállásnál többeket megelőzve indultunk neki az útnak, és kissé rohamtempóban másztuk végig az egész biztosított szakaszt. Nagyszerű, pihentető mászás esik az egész úton, csak ajánlani tudom mindenkinek ezt a szép túrát.

A Preinerwand csúcskeresztje közelébe felérve gyorsan kifújtuk magunkat, majd indultunk is vissza a kocsihoz hogy még időben haza tudjunk indulni. A rohanásunknak megvolt az eredménye, a parkolótól a parkolóig a mászással és a hegy tetején lévő pihenéssel együtt 3,5 óra alatt teljesítettük e túrát. E túrával bucsuztunk egy időre a hegyektől, de remélem idén még sikerül hasonló jó időben túrákat tennünk. A hazaút zökkenőmentesen telt, Sopronban várt a már ismert és kedvenc helyünk a Civitas pinceszínház és Tóni barátunk közreműködésével a „Pucér Ámor” c. darab. Vasárnap pedig a 25. Spar Budapest Nemzetközi Maraton, de ez már egy másik történet.