Kapcsolat
Alapfokú sziklamászó tanfolyamok 2011

Ausztriai túra: cél három háromezres megmászása

A 2010-re, vagyis az idén nyárra tervezett havas-jeges hegyes túránkat több okból módosítottuk, így célunk Ausztria lett, és ott három, háromezer méter feletti csúcs.  Terv szerint a 3564 m magas Grosses Wiesbachhorn, a 3254 m-es Ankogel és a 3360 m-es Hochalmspitze.  Az augusztus 2 és 8 között eltervezett túrára hárman indultunk a Merkapt SE-ből: Kovács Csaba, Wetzer Antal és én.

A hegyek felé augusztus 1-én délután indultunk Csabával, majd Sopronba Tóni csatlakozott hozzánk, így 2-án hajnalban hárman vágtunk neki idősödő, de kitűnően működő Suzuki gépkocsimmal, totál megpakolva Ausztria hegyeinek. Első célunk a 3564 m magas Gr. Wiesbachhorn, melyre pár éve már próbálkoztam, de akkor az időjárás nem engedett fel a csúcsra. Négy-öt órás autózás után értünk el a síparadicsomkén is ismert Kaprun városába, majd onnan egy mellékúton értük a hegy alatt lévő nyitott több szintes parkolóházat, ahol kocsinkat a következő pár napra leparkolhattuk.

Grosses Wiesbachhorn

A hegy megközelítésének következő mozzanata feljutni a Mooserbodeni tóhoz, ami végül is egy hatalmas víztározó rendszer gátakkal és sok-sok turistával. A feljutás céljára 16 euró/fő összegért igénybe vettük a menetrend szerint induló buszjáratot, mely a hegybe vájt alagútrendszeren jut fel, a víztárózok mellett a legfelső tóhoz kétszeri átszállással, és egy kis felvonózással tarkítva.

A felső gáton rengeteg turista és nézelődő volt, nekik ez volt a végcéluk, míg nekünk a megpakolt hátizsákokkal irány át a gáton, majd fel gyalog 700 méter szintet a Heinrich-Schwaiger Haus-hoz, mely 2802 m magasan fekszik. A túra előtt pár nappal megtudtuk hogy idén a ház zárva van felújítás miatt, de a honlap szerint a téli szállás 6 személy részére nyitva, és ha szerencsénk van akkor nincs tömeg és megtudunk szállni.

Két órás gyaloglás után értünk fel a házba, ahol kiderült, hogy a felújítás gőzerővel folyik, magyarán a ház teljesen szétvan bombázva, és a téli szállás, pedig a munkások konyhájának van berendezve. Szerencsénkre a munkások közt volt 3 magyar is, így az egyik épülő szobába melybe aznap este rakták be az ablakokat is, kaptunk helyet és nagyon jutányos áron - az építkezés miatt 5 euró/fő/éj  árért - aludhattunk meg. A munkásokra gondoskodó hölgy is nagyon rendes volt velünk, még főzött is ránk, és végre egy ház ahol nem a túrázók lehúzásáról szólt minden. Persze valószínűleg ez csak az építkezés idején lesz így.

Grosses Wiesbachhorn

A hegy megmászását a következő napra terveztük, de sajnos már az este és másnap reggel is végig esett az eső, feljebb a hó és hatalmas köd fogadott minket, így egy nap kártyázással és kisebb túrával töltött kényszerpihenőt iktattunk be és vártuk a jó időt. Kedd hajnalban az ablakon kinézve fél hatkor tiszta időre ébredtünk, rövid pakolás után indultunk neki a hegynek. A mászás első szakaszán egy acélsodronyokkal biztosított havas jeges úton haladtunk fel 300 métert. A gerincre kiérve előtűnt célunk, bár eleinte nem voltunk biztosak benne, hogy melyik hegyre is kell felmennünk.

A korai indulásnak köszönhetően tiszta idő és kemény jeges hó fogadott minket, ami nagyban segítette előrehaladásunkat. Sziklás jeges gerincek és a „Kaindlgrat” 150-200 méteres hógerincét követve, a hegyet kissé megkerülve a hátsó gerincen jutottunk fel három órás mászás után a csúcsra. A csúcson a hagyománynak számító csúcs csoki elfogyasztása után, gratuláltunk Csabának, kinek első háromezres hegye volt ez, majd a hideg szélre való tekintettel elindultunk lefelé, most már az olvadó hó miatt néhol kötéllel biztosítva egymást. A menedékházba visszaérve gyors pakolás, majd a felmeneti útvonalon indulás vissza a kocsihoz, hogy folytathassuk utunk következő céljaink felé.

A következő hegyekre való felmenet előtt Gmünd városában megszálltunk egy kicsit pihenni éjszakára egy kempingben. Végre volt meleg zuhany, és pihenhettünk az újabb túra előtt, bár az éjszakai esőzés itt sem maradt el, ami miatt kezdtünk kicsit aggódni.

Grosses Wiesbachhorn

Reggel Gmünd-ből egy fizetős (16 euró/kocsi) úton mehettünk fel végig a gyönyörű Maltatal-i völgyön, így közel ezer métert szintemelkedést megspórolva gyaloglásunknak, de kicsi kocsink így is eléggé megszenvedte a 13 %-os emelkedőket. A völgy végében található ismét egy hatalmas víztározó, itt is egy gátrendszerrel, mely Ausztria legnagyobb gátja, falmagassága 200 méteres. A gát mellé a turisták számára hatalmas szállodát és körpanorámás éttermet is építettek. A szálloda melletti parkolóba hagytuk autónkat, és zsákokkal megpakolva szemerkélő esőben indultunk el a 2022 méter magasan fekvő Osnabrücker Hütte felé, ahol megszállni szándékoztunk.

Két órás gyaloglás után értünk fel a házhoz, elfoglaltuk szállásunkat, majd egy kis túrára indultunk az egyre rosszabbá váló időben. Sikerült közel fél óra alatt teljesen eláznunk, de szerencsére a házban működött a szárítóhelyiség, ahol minden ruhánk hamar megszáradt. Délután beültünk az üresen pangó étteremrészbe kicsit kártyázni, ami nem igazán tetszett a tulajnak, és többször közölte hogy vagy fogyasztunk, eszünk-iszunk vagy elmegyünk, mert ő az ÖeAV kártyára  csak a szállást adja kedvezményesen, és ha nem ott fogyasztunk akkor ez neki nem üzlet.

Ez a hozzáállás már nekünk se igazán tetszett, kényszeredetten megittunk egy-egy sört, ami bár nagyon jólesett, de az ára nem volt barátságos, majd pihenni tértünk. Másnap reggel ismét szemerkélő esőre és ködős időre ébredtünk, majd rövid tanakodás után lefelé indultunk a hegyről, amit szerintem jól tettünk, mert még a parkolóba se értünk le, mikor a teljes eső megérkezett. Rengeteg időnk lévén megnéztünk a hatalmas gátat és a rá épülő SkyWalk kilátót, majd Gmünd városában a híres régi német autómárka a Porsche múzeumát.

Grosses Wiesbachhorn

A következő két napra egy kis Klettersteig mászást terveztünk. A Rax alatt szilveszterkor másztunk egy szép könnyű utat, melyet gondoltam megmutatok társaimnak is így Kaiserbrunn felé vettük az irányt, ahol a helyi sziklamászó paradicsom egyik ingyenes kempingje van. A kempingben érkezésünkkor már jó pár sátor állt, mindenféle nemzedék, de főleg a környező országok mászói. Az éjszaka folyamán folyamatosan érkeztek a mászók és reggelre közel 40 sátrat számoltunk össze. Az időjárás viszont most se könnyítette meg dolgunkat, ismét szemerkélő esőre ébredtünk, és így indultunk neki a hegynek. Az út beszállásáig feltúráztunk, majd a szakadó esőben visszavonulót fujtunk.

A kocsihoz leérve az időjárás miatt egy nappal előbb hazaindultunk, kissé szomorúan hogy nem sikerült minden amit elterveztünk, de végül is kárpótlásnak a Wiesbachhorn-t sikeresen teljesítette csapatunk. Sopronba érve Tóni menyasszonya várt minket paprikás krumplival, majd ebéd után csapatunk szétvált és mi is elindultunk hazafelé.

Beszámoló: Gaál Tamás

2010.08.12 13:33:14   |   Vissza
1. Miki 2010-08-12 19:08:19
Tomikám! Ismét szép helyeken jártatok. Lenyűgöző a panoráma még a képeken is. És ha jól látom nem voltak sokan ahegyen...
2. Röfi 2010-08-12 21:22:00
Tomi! Hova vannak feltöltve a képek, szeretném megnézegetni a teljes kollekciót. ;)
3. Tamás 2010-08-13 06:12:20
A képek sehová nincsenek még feltöltve, de ha igényled akkor jövöhéten megteszem. Amugy erre a hegyre veletek is szivesen elmennék. Jövöre ugyis terveztünk valami közös mászást nem ? :)