2007. 08. 26. Megkopott emlékű úton

Pilis, Vörös-kő (521m), hajdan volt sátortábor-hangulat, kitűzővásár, talponálló gyorsbüfék, szakszervezetek és mozgalmáraik: minden év április 4-én vonultunk, ezrek hömpölyögtek fel a hegyre s le, és oly sokan voltunk, és oly annyira védték az emlékművet, hogy arra fel sem léphettünk, pedig remek kilátásunk nyílt volna Vác felé a Naszályra, vagy Dunakeszi felé a Szentendrei-szigetre. A látványt most pótoltuk, felálltunk az emlékműre, és onnan mindezt zavartalanul láthattuk, és megmutathattam a gyerkőceimnek is, akik nehezen tudták elképzelni mindazt, amit a nagyival meséltünk nekik. Indulás előtti estén nézegettük a régi fotókat, még a nagypapával, aki a Vasas túraszakosztályát vezette, büszkén feszített, háttérben ligetbe illő forgatag, a hegycsúcs jellegét csak kivenni lehet, szinte fel sem tűnik hogy mindez egy hegy csúcsa. A túra a piros jelzésen indul, Leányfaluból, szemben a stranddal. Kiváló túrázó idő, süt a nap, de nincs hőség, a fák árnyékában kellemes hűs szellő, felhőtlen égbolt. Aki ismeri és volt már, az tudja, nem hosszú a túratáv, oda-vissza 5km, de szintben az első pillanattól kezdve emelkedünk, összesen 400m-t. Legutoljára '86-ban jártam erre, de megdöbbentő a változás: a széles túraútvonalat benőtte a zöld, helyenként szinte csak ösvény a hajdan volt "többsávos". A piros jelzések jól tartják magukat, kevés ennyire jelzett útvonalat ismerek, dobogós az biztos. Első állomás a Meteor-forrás, halkan csordogál a víz, felfrissülünk kissé. A tetőn a menedékkuckó (jobb állapotában remek bivakhely lenne) még áll, a deszkák szélei már felkunkorodtak a nap/jég hatására, és beállva a menedék alá, a kéklő égbolt sok helyütt szabadon látszik. Diákcsemege, csúcscsoki, szeletelt gyümi a dobozból: percek alatt elfogy mind. A Naszály és a Szentendrei-sziget látványával búcsúzunk és visszaereszkedünk e megkopott emlékű úton, ahol még a Meteor-forrás felett kiváló állapotában olvasható az erdő fohásza, melyet fennhangon olvasunk el a srácoknak, és a "ne bánts" üzenettel térünk haza. De ezt a túrázók mind vallják, így is tesznek, már készülve a következő kalandra."

Túratáv: 5km, szint: 810m.