2007. 07. 08. Morva-karszt
 Úticélunk ezúttal Csehország volt, egy Brno melletti természetvédelmi körzet, Dél-Moráviában. Itt fekszik a Drahanyi-dombság, melynek része a Morva-karszt (Moravsky kras), ahol 1100 barlang található. Ebből 4 tekinthető meg, de a mi barlangtúránk a Punkva-barlangot (Punkva-patak forrásvidéke) és a Macocha-szakadék együttesét tervezte bejárni. Ez a barlangrendszer a Ramsari-listán is szerepel, amely a világ legfontosabb vizes helyeit védi.

A terveknek megfelelően, 10-kor találkoztunk a tájvédelmi körzet központi parkolójában, Skalni Mlynben, ahonnan 10.20-kor indult a lefoglalt túra szerinti járat, az elektromos kisvasút. A parkoló és a barlangbejárat közötti 1,5km-es távot 10 perc alatt tettük meg, a kanyargó Punkva-patak mentén, tökéletes kirándulóidőben. A Punkva-barlang bejáratához időben kellett odaérnünk, mivel a lefoglalt túránk 10.40-kor indult. A barlangtúra 60-70 perc hosszú. Az út első részében a dómokat, termeket gyalog fedeztük fel, így haladtunk egyre beljebb a hegy gyomrába. Mivel fotójegyet vettünk, így a szebbnél szebb képződményekről mindenki tudott képeket készíteni.

A barlangtúra csúcspontjaként, sok termen keresztül értük el a Macocha-szakadékot. A legutolsó teremből egy hosszabb, mesterséges vályaton haladtunk mindaddig, amíg barlangbelsőben járva szokatlan módon napvilágot láttunk az út végén. Így értünk ki a beszakadás alsó részére, ahonnan valóban lélegzetelállító látvány tárult elénk. A Macocha-szakadék egy barlangbeomlás következménye, így barlangtúránk egy lélegzetelállító 140m mély leszakadás alján haladt el, ahol megjelenik az égbolt felettünk. A feszített tempó miatt sok időnk nem maradt nézelődésre, haladtunk tovább a barlangjáratokban.

Hamarosan elértük azt a szakaszt, ahol a 24 személyes elektromos csónakokba ülve lehet tovasuhanni a föld alatt. A föld alatti csónakázás kellemesen hosszú programnak bizonyult. Csónakunk sok helyütt szűk járatokban haladt, a szélen ülők sokszor húzták be a nyakukat. A cseppkőképződmények, hasadékok, termek ki voltak kellemesen világítva, és sok helyütt a víz alatti zöld fények adtak sejtelmes fényeket, érzékeltetve, hogy helyenként jó 5-7m mélység van alattunk. A csónakázást egy ponton megszakítottuk, ahol kiszálltunk, és egy nagyon szép terembe sétáltunk át. A csónakokba visszaülve, egészen a barlang bejárata alá értünk ki, így végigsiklottunk a Punkva-patak forrásán. A csónakokból kiszállva, levettük a pulcsikat, mivel odabent 9fok volt, és a kellemes nyári melegben felmelegedtünk, miközben megebédeltünk a központ előtt ücsörögve.

A barlangtúra végén, közel a barlangbejárathoz, egy kabinos felvonóba szállhattunk, mely rövid sétával a Macocha-szakadék tetejére vitt minket. Itt a teljes szakadék mélységet átélhettük, mikor a panoráma kilátóból letekintettünk a szakadék teljes szépségére. A Macocha-menedékháztól több kirándulási lehetőség is nyílt, mi a sárga jelzésen (2,5km) visszasétálunk a kiindulási pontra, Skalni Mlynbe, míg a csapat egy része a kék jelzésen haladva a hosszabb utat (3,5km) járta be.

A parkolóba érve megbeszéltük, hogy hazafelé "beugrunk" Pozsony belvárosába, egy kis enni-innire. A belváros valóban szép volt, sok gondot fordítottak a sétáló rész kicsinosítására, szökőkutak, tavernák, szobrok egymás után. Rövid sétánk végén, visszatérve autóinkhoz, lebilincselt autóink vártak bennünket, pedig értelmezhető tiltó táblát az utcánkban nem láttunk. Egy idegenforgalmi iroda segített abban, hogy a rendőröket visszahívja. Némi alkudozás után, lealkudtuk a büntetési tételt, de azért érzékenyen érintett minket a nem várt kiadás.

A pozsonyi affér így nap végére nem hiányzott senkinek, de a csapat a csehországi élmények hatása alatt lévén, "csak a jóra emlékezünk"-hangulatban vált szét, jó utat kívánva egymásnak hazafelé. Kisebb csodát láttunk, nagyon szép volt.

Útvonal:

Bp – Brno – Blansko - Skalni Mlyn / Barlangbejárat 1,5km-re / Punkva-barlang  / Macocha-szakadék / Macocha-menedékház / Skalni Mlyn / Pozsony / Budapest.

Résztvevők (13fő) : Molnár Noémi, Bónis Csaba, Hajas Gabriella, Gernhardt Éva, Presenszki Petra, Dobos Kálmánné, Téry Ödön Túra Club, Dobosné Hegyesi Bernadett, Dobos Dorottya, Dobos Kende, Dobos Botond, Dobos Kálmán.